Syy kiinalaiskoneen Helsinki-Vantaan vierailulle ei toistaiseksi ole Lentoposti.fi:n tiedossa. Kyseessä eivät lennonjohtopalveluita tuottavan ANS Finlandin mukaan ole suorituskykyperusteisten PBN (Performance Based Navigation) -menetelmien koelennot.
Lennonseurantapalvelu Flightradar24:ssä vaikutti Helsinki-Vantaata aluksi lähestyvän toisenlainen poikkeuksellinen vieras. Palvelu näytti koneen olevan Shanghai Airlinesin Boeing 737. Kiinan COMAC:n (Commercial Aircraft Corporation of China, Ltd) kehittämä ja valmistama ARJ21 Xiangfeng on maan ensimmäinen oma matkustajalentokone. Hanke käynnistyi vuonna 2002 ja ensilento oli suunniteltu vuodelle 2005. Useiden muiden lentokoneohjelmien tavoin ensilento viivästyi ja tapahtyi vasta 2008.
Matkustajaistuimet ovat 2+3 -konfiguraatiossa. ARJ21-700 voi lentää 3700 kilometrin mittaisia lentoja. McDonnell Douglas MD-90 -konetta muistuttavan ARJ21-koneen pienemmän version pituus on noin 33,5 metriä eli se vastaa sen osalta nykyistä Airbus A319 -konetta. Matkustamon leveys on kuitenkin pienempi 3,14 metriä, kun Airbusissa se on 3,7 metriä.
Kiinalaiskoneessa on mukana merkittävä määrä myös länsimaista teknologiaa, sillä sen sen voimanlähteinä ovat General Electric CF-34-10A -moottorit. Avioniikkatoimittaja on Rockwell Collins. Koneella on Yhdysvaltain FAA:n ja Kiinan CAAC:n tyyppihyväksynnät. Comac on saanut ARJ21-koneista yli 453 tilausta 21 asiakkaalta. Kiinalaisyhtiöiden lisäksi koneita on tilannut Yhdysvaltalainen leasingyhtiö CEGAS.
COMAC kehittää ja koelentää parhaillaan myös suurempaa C919-matkustajakonetta. Niistä COMAC on saanut jo 815 tilausta. Lue myös:
|
|||