Työnseisausten piirissä on arviolta yhteensä yli 600 työntekijää, jotka vastaavat Finnairille tuotettavista maahuolinta- ja ateriapalveluista sekä sen lentokoneiden korjaus- ja huoltotöistä. Lisäksi vaikutukset ulottuvat myös muiden lentoyhtiöiden maahuolintaan. IAU toteuttaa työnseisaukset pääsääntöisesti siten, että työntekijät aloittavat työnsä perjantaina 5. toukokuuta neljää tuntia myöhemmin kuin heidän työvuoronsa kyseisenä päivänä muutoin alkaisi. Työnseisaus saattaa vaikuttaa myös torstain ja lauantain liikenteeseen. IAU on käynyt Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa tuloksettomia neuvotteluja tammikuun loppupuolelta alkaen Lentoliikenteen palveluja koskevan työehtosopimuksen uudistamiseksi. Neuvotteluosapuolten perustavaa laatua oleva näkemysero koskee sitä, onko yleisen työmarkkinatason alle jäävälle sopimusratkaisulle enää perusteita. IAU:n mukaan Finnairin työehtosopimusneuvotteluissa tavoittelema ”yleinen linja” johtaisi siihen, että uudella sopimuskaudella sopimusalan suhteellinen ero yleiseen työmarkkinatasoon kasvaisi edelleen 0,1 prosenttiyksikön verran jokaisena sopimusvuotena jo aiemmin syntyneen 4,3 %:n eron päälle. IAU:n tavoitteena on, että sopimusalan työehdot saavuttavat sopimuskauden aikana uudelleen yleisen työmarkkinatason ja määräaikaisiksi tarkoitetut säästötoimet päättyvät. Tavoitteen toteutuessa IAU kertoo kuitenkin hyväksyvänsä, että sopimusalan pysyviksi kustannussäästöiksi jäävät sekä yleisen työmarkkinatason alle jääneen ansiokehityksen muodostama osuus vuosien 2021-24 ajalta, että uuden sopimuskauden kohdalta vielä avoin osuus. Lue myös:
|
|||