Finnair suunnittelee kiihdyttävänsä kasvua pitämällä liikenteessä vuoden 2017 jälkeen kaksi A330-laajarunkokonetta, joista yhtiö aiemman suunnitelman mukaan olisi tuolloin luopunut (tämän uutisen lopussa Lentoposti.fi:n aikaisempi uutinen aiheesta 13.5.2016).
Finnair arvioi pääomamarkkinäpäivällä kapasiteettinsa kasvavan vuosittain noin 8–10 prosenttia tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna (ASK) vuoden 2018 loppuun ulottuvalla strategiakaudella. Samalla Finnair arvioi kaksinkertaistavansa Aasian liikenteen vuoden 2010 tasoon verrattuna jo vuonna 2018, kun alkuperäinen tavoite kohdistui vuoteen 2020.
Tilaisuuden muut puhujat olivat Finnairin Christine Rovelli, Mikko Tainio ja Pekka Vähähyyppä. Loppuyhteenvedon veti toimitusjohtaja Vauramo. Esitelmien keskeisinä teemoina oli kasvu säilyttäen kustannustehokkuus. Mukana olivat laivaston polttoainetehokkuus, keskitetty hankintaohjelma sekä tehokkas miehistönkäyttö aiempaa halvemmilla yksikkökustannuksilla. Myös uusi Helsinki-Vantaalle nouseva rahtiterminaali nähdään kasvun vauhdittajana.
Strateginen painopiste on edelleen Aasia, jossa esimerkiksi Kiinan osalta kasvua on tullut vuodesta 2010 lähtien jo 20 prosenttia. Toissijaisten kaupunkikohteiden kysyntä on nousussa. Euroopasta matkataan mm. Kiinan Chengduun, Wenzhouhun, Hangzhouhin, Wuhaniin ja Nanjingiin. Kasvua Finnairille tuovat myös Atlantic Joint Business- ja Siberian Joint Business -yhteishankkeet.
Samaan aikaan kasvun myötä Finnairin keskimääräinen konekoko kasvaa ja yhtiö rekrytoi strategiakaudella 900 henkilöä erityisesti lentotoimintaan. Jatkuvan kulukurin ohella uudet rekrytoinnit vaikuttavat myönteisesti kustannusrakenteeseen.
Avainasemassa kasvulle nähdään resurssien joustavuus eli lentokonelaivasto, henkilöstö, rakennukset, yhteistyökumppanit (LSG, Norra ja Swissport) sekä Helsinki-Vantaan lentoasema. Lue myös:
|
|||