Kasvuennusteita on kuitenkin korjattu ylöspäin viime vuosina ja 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan rajan odotetaan rikkoontuvan kenties jo vuoden 2018 aikana mutta viimeistään vuonna 2019. Kova kasvu vaikuttaisi jatkuvan ja vuodelle 2025 ennustetaan 25 miljoonaa ja vuodelle 2035 30 miljoonaa vuosittaista matkustajaa.
Terminaalilaajennuksen on määrä parantaa matkustajakokemusta sekä nopeuttaa syöttöliikennekoneiden kääntöaikoja Helsinki-Vantaalla. Uudet lähtöportit vähentävät jonotusta terminaalissa ja aikaa vievä bussitusvaihe jää pois. Matkustajat siirtyvät jatkossa porteilta koneille jalkaisin asematasolle tehtyjä kulkuväyliä pitkin. Työmaa käynnistyy 16. lokakuuta ja alkuvaiheessa edessä on merkittävä määrä kunnallisteknisiä töitä, sähkövetojen muutoksia sekä louhintaa, paalutusta ja muita maarakennustöitä. Niitä tekee lentoasemalla pitkään toiminut JJ Kaivin ja Kallio Oy. Terminaaliurakka kuuluu uudelle toimijalle Firalle. Suunnittelutyön takana on lentoasemalle muitakin hankkeita tehnyt Arkkitehtitoimisto ALA Oy. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa.
Nykyiset koneiden seisontapaikat säilyvät asematasolla, joskin niitä siirretään hieman kauemmas terminaalista. Siirrosta huolimatta ne säilyvät ATR-koneille sopivina ja osalle paikoista voidaan pysäköidä myös Airbus A319 tai Dash 8 Q400 -kokoinen kone. Ainoa kutistuva paikka on 11, joka sekin toimii edelleen ATR-koneille. Uusille porteille ei tule erillisiä opastinlaitteita lentokoneiden pysäköintiä varten vaan käytössä on nykyisenkaltaisesti pysäytysviivat.
Rakennusaikana muutoksia tulee mm. ajokaistoihin. Ainoa maaliikenteen ajokaista tulee terminaalin T1 ja konepaikkojen väliin. Jatkossa ajotie tulee kulkemaan terminaalin T1 edustalla. Näin matkustajat voivat kulkea koneille turvallisesti eikä ajoneuvoliikenne häiritse koneiden työntöjä lähtöä ajatellen.
Ulkoisesti laajennus kohoaa läheisen Airside Centerinä tunnetun toimistorakennuksen kolmannen kerroksen korkeudelle. Terminaalin alkupää on lähes samalla korkeudella, kuin nykyisen terminaalin lähtötaso. Alkupään osalta terminaalin alle jää yli nelimetrinen tyhjä tila mutta loppupää on maantasalla.
Terminaalin alkupään toisessa kerroksessa sijaitsevien lähtöporttien 8-11 odotusalueet ovat 145 neliömetrin kokoisia ja niille on mitoitettu noin 60 istuinpaikkaa per alue. Laajennuksen loppupää on yksikerroksinen ja siellä sijaitsevien lähtöporttien 5-7 odotusalue on yhteinen ja kooltaan noin 260 neliömetriä. Porttialueet on mitoitettu alustavasti noin 100-paikkaisten syöttöliikennekoneiden toimintaa ajatellen.
T1-laajennuksen valmistuttua matka eteläsiiven portille 55 kasvaa 1600 metriin. Länsisiiven valmistuttua vuonna 2020 taitettavaa matkaa onkin jo noin 1650 metriä. Sitä tosin helpottavat länsisiipeen asennettavat liukukäytävät. Lue myös aikaisempi uutisemme terminaali T1:n laajennushankkeesta:
|
|||