Kuvasarjasta näkyy kuinka MD-11F -rahtikone on jo nousussa, kun sen moottori ja moottoripankka irtoavat ensin taaimmaisista kiinnikkeistä. Koneen CF6-moottori antaa edelleen hetken aikaa työntövoimaa, kun käytössä on vielä polttoainetta. Moottori nousee ylöspäin ja repien etummaiset kiinnikkeet irti. Moottori ja siipi syttyvät tuleen.
NTSB ei avannut väliraportissa tietoja koneen pyrstössä olevan kakkosmoottorin tehoista, jonka on arvioitu vaurioituneen tapahtumien aikana. Tämä on voinut vaikuttaa koneen nousukykyyn. Mainintaa ei ollut myöskään oikean siiven eli kolmosmoottorin toiminnasta. Tapahtumasta julkaistuista videoista näyttää myös, että koneen oikeassa siivessä oleva kolmosmoottori sakkaisi. Kahden moottorin menettäminen selittäisi osaltaan lentokoneen nousukyvyn menettämistä. Yhden moottorin teho ei riitä tarjoamaan MD-11 -koneelle nousukykyä. Toisen siipimoottorin hajotessa hallitsemattomasti voi rungon alta lentää suoraan kovalla nopeudella lentäviä moottorinosia suoraan toiseen siipimoottoriin. Onnettomuudessa menehtyivät koneen kolme kokenutta lentäjää sekä 11 henkilöä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantuneita oli lopulta 23. Onnettomuudessa menehtyineillä lentäjillä oli hyvä kokemus myös MD-11 -koneista.
MD-11F -koneen molempien siipimoottoreiden kiinnitykseen liittyvät osat NTSB:n laboratoriossa tutkittavina. Alustavien tutkimusten mukaan vasemman moottoripankan takakiinnikkeissä on löytynyt todisteita rasitusmurtumista.
Moottoripankan pallolaakerit tuli voidella 24 kuukauden ja 4800 lentotunnin välein. Tämä työ oli tehty edellisen kerran 18. lokakuuta 2025. Moottoripankan takakiinnikkeiden erikoistarkastus oli määrä tehdä viimeistään, kun täyteen tulee 29 200 lentoa ja siiven haarukka tarkastaa viimeistään 28 000 lennon kohdalla.
Onnettomuuskone (kuvassa vasemmalla) lensi ensimmäisen kerran vuonna 1991, jonka jälkeen sen käyttäjä oli matkustajaliikenteessa Thai Airways International. Vuonna 2006 koneyksilö muunnettiin rahtikäyttöön UPS:lle. Ilmailuhistoriasta löytyy vuodelta 1979 yksi samankaltainen lento-onnettomuus. Tuolloin American Airlinesin lennolla AA191 olleen McDonnell Douglas DC-10 -koneen moottori ja moottoripankka sekä noin metrin verran siiven johtoreunaa irtosi koneesta lähtökiidon aikana pudoten lopulta kiitotien varteen. Matkustajakone nousi noin 325 jalan korkeuteen maanpinnasta, jonka jälkeen se kaartoi vasemmalle ja nokka painui horisontin alapuolelle päätyen maahansyöksyyn. Moottorin irtoaminen johtui huoltovirheestä. Tuolloisessa onnettomuudessa menehtyi 271 koneessa ollutta sekä kaksi sivullista ihmistä maahansyöksypaikalla. Vakavasti loukkaantui kaksi sivullista. NTSB jatkaa UPS:n rahtikoneen tutkintaa selvittääkseen syyt onnettomuudelle. Lue myös:
|
|||




