Aiempi kansainvälisen ilmailujärjestö FAI:n vahvistama nopeusennätys oli vuodelta 1986. Silloin modifioitu Westland Lynx lensi nopeudella 216 solmua (417 kmh). Syyskuussa 2010 Sikorskyn yhdellä työntävällä potkurilla ja kahdella vastakkaisiin suuntiin pyörivällä roottorilla varustettu X2-koekopteri teki uudeksi epäviralliseksi ennätykseksi 250 solmua (460 kmh). X3 saavutti uuden ennätysnopeuden 10 000 jalan korkeudessa 40 minuuttia kestäneellä lennolla Istresin koelentokeskuksen lähellä. X3 on tarkoitettu teknologiakehitykseen eikä sitä sellaisenaan aiota ottaa tuotantoon. Tavoitteena on saada aikaan pystysuoriin nousuihin ja laskuihin kykenevä nopea ja suhteellisen edullinen ilma-alus. Käytännössä halutaan yhdistää potkuriturbiinikoneen nopeus helikopterin ominaisuuksiin.
X3:ssa ei ole pyrstöroottoria, sillä pääroottorin aiheuttama kiertovaikutus eliminoidaan vetävien potkurien nopeuseron avulla. Takana on kaksoisperäsin. Eurocopter on ilmeisesti onnistunut tavoitteissaan, sillä X3 lensi hyvin ja vakaasti myös uudella ennätysnopeudella. "Ei ole liioittelua sanoa, että X3 on selvästi kotonaan suurilla nopeuksilla", totesi Eurocopterin koelentäjä Hervé Jammayrac. X3-teknologia soveltuu esimerkiksi meripelastustehtäviin, joissa aika on kortilla ja vaaditaan leijuntakykyä. Myös sotilaskäytössä sitä voitaisiin hyödyntää monilla tavoin. Vetäviä potkureita hyödynsi jo 50-luvulla englantilainen matkustajakäyttöön tarkoitettu Fairey Rotodyne, josta ei koskaan tullut kaupallista menestystä. Amerikkalainen kääntyväroottorinen V-22 Osprey tarjoaa samoja käyttöominaisuuksia kuin X3, mutta sen tekniikka on monimutkaisempi. ++
|
|||