Toimitusjohtaja Vauramo nosti Arvopaperi-lehdessä esiin Finnairin kaipaavan isoa kumppania. Vaikka oneworld-allianssiin kuuluva Finnair nyt kasvaa ja on jo iso toimija Japaniin sekä Kiinaan suuntautuvissa lennoissa, yhtiö on edelleen pieni niin lentokone- kuin matkustajamäärissä mitattuna.
Norwegian laajentaa edelleen vahvasti ja se on väläytellyt kaukolentojenkin aloitusta Suomesta vuoden 2018 aikana. Lisäpainetta tuonee myös jättimäisen kiinalaistoimija Hainanin rantautuminen Suomeen. HNA konserniin kuuluva Lucky Air aloittaa lennot Chengusta Helsinki-Vantaalle tammikuussa 2018.
Airberlinin näyttää odotusten mukaisesti nappaavan jättimäinen Lufthansa, joka kasvattaa halpalentoyhtiö Eurowingsiä miljardihankkeella. Finnair vaikuttaa jäävän Ruotsista Saksaan yltävien Star Alliancen lentoyhtiöiden saartamaksi Euroopassa. Suomalaisyhtiö on kuitenkin mukana mm. kahdessa merkittävässä yhteishankkeessa Atlantilla ja Siperiassa IAG:hen kuuluvien British Airwaysin, Iberian sekä niiden liittolaisten American Airlinesin ja Japan Airlinesin kanssa. Myös Helsinki-Vantaalle lentävä Qatar Airways on yksi IAG:n omistajista.
Finnairinkin nimi on ollut useiden vuosien ajan esillä yhtenä vaihtoehtona IAG:n ostolistalla. IAG:n pääpaino lienee parhaillaan halpalentoyhtiö Levelin kasvattamisessa.
Mikäli omistusosuutta oltaisiin valmiina muuttamaan niin nähtäväksi jää löytyykö Finnairille mahdollinen kumppani Euroopan sijaan Aasiasta. Arvopaperi: Finnair tarvitsee ison kumppanin - Vauramo: "Olemme liian pieni yhtiö" Lue myös:
|
|||