Vuoden 2016 Farnborough'n ilmailunäyttely alkoi vaihtelevan sään vallitessa. Boeingin 100 -vuotisjuhlateeman ollessa vahvasti esillä vei ensimmäisen päivän lentonäytösosuuden nimiinsä kuitenkin Airbus. Avauspäivän ohjelma nimittäin keskeytyi ennen Boeingin osuutta rankkasateeseen ja sähköverkon pimentymiseen.
Iltapäivän rankkasade sai yleisöalueen kulkuväylät tulvimaan ja keskeytti avauspäivän eli maanantain lento-ohjelman. Myös esittelytilat jäivät ilman sähköä. Osa näytteilleasettajista turvautui omien tuotteidensa aggregaatteihin sähköntuoton turvaamiseksi. Sade ruuhkautti avauspäivänä myös poistumisliikenteen, sillä vesi tulvi myös eräässä keskeisessä liikenneympyrässä.
Omat ongelmansa toi myös kulkuyhteyksien ja turvatarkastusten ruuhkautuminen toisena näytöspäivänä. Lopulta yli tunnin jonotuksen jälkeen lentonäytösalueelle päästettiin vierailijoita reppuineen ilman minkäänlaista turvatarkastusta.
Rankat sadekuurot ja ukkosen jyrähtely viivästyttivät lento-ohjelmaa myös toisena ja kolmantenä näytöspäivänä. Ilmailunäyttelyn alueella on vieraillut ammattilaispäivien aikana keskimäärin 20 000 vierasta per päivä.
Boeing, Airbus ja hävittäjävalmistajat vahvasti esillä
Farnborough'n näyttelyhalli ja chalet-alueella oli esillä yli 1500 näytteilleasettajaa ympäri maailmaa. Mukana oli avaruusteollisuus, siviili- ja sotilasilmailu, valmistusteknologiat ja huolto-organisaatiot.
Keskeisimmät ja suurimman näkyvyyden takaavat paikat oli perinteisesti Boeingin ja Airbusin käytössä. Boeing juhlisti 100-vuotista ilmailualan taivaltaan esittelemällä saavutuksiaan erillisessä yleisölle avoimessa paviljongissa.
Hävittäjävalmistajat Saab ja BAE Systems olivat myös vahvasti läsnä ja esittelivät tuotteitaan avoimesti näyttelyvieraille ja medialle.
Kaikkiaan taivaalla nähtiin neljä viidestä Suomen Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa mukana olevasta monitoimihävittäjästä.
Taivaalla nähtiin JAS 39C Gripenin ja Eurofighter Typhoonin lisäksi myös Boeing F/A-18 Super Hornet ja Lockheed Martinin F-35B. Gripenin näytöksen lensi Royal Air Tattoo 2016 -lentonäytöksessä palkittu Ruotsin ilmavoimien kapteeni Peter Fällén.
Lockheed-Martin F-35 teki ensiesiintymisensä Englannissa muutamaa päivää aiemmin Royal Air Tattoo -lentonäytöksessä. Häivehävittäjä esiintyi Farnborough'ssa ohilennoissa Red Arrowsin ja C-130 -ilmatankkerin kanssa sekä omalla ohjelmanumerollaan.
Hävittäjien lisäksi mukana oli kattava tarjonta liittyen myös sotilasilmailun suihkuharjoituskoneisiin. Lentonäytösosuudessa esiintyi Alenia Aermachi M-346, jonka kehitysversio T-100 on yksi ehdokas Yhdysvaltain Ilmavoimien T-X -hankkeessa. Raytheon esitteli tiloissaan koneen maaharjoittelulaitetta.
Farnborough'n maanäyttely tarjosi tuoretta nähtävää liikenneilmailun saralta, kun esillä olivat sellaiset koneuutuudet kuin Bombardier C series CS100, Embraer E190 E2 sekä KC-390-sotilaskuljetuskone ja Boeing 737 MAX 8. Kyseessä koneuutuuksien ensiesiintyminen ilmailunäyttelyssä. Myös Mitsubishi MRJ ja Irkut MC-21 olivat mukana omilla osastoillaan vaikka koneita ei vielä tällä kertaa näyttelyssä nähty.
Muita maakaluston liikennekoneita olivat Sukhoi Superjet, Bombardier CRJ1000 ja ATR72-600 sekä Q400. Liikesuihkukoneitaan esittelivät Embraer, Gulfstream ja Dassault Falcon.
Lentonäytösosuuden aikana taivaalla nähtiin Airbus A380, A350-900 sekä A400M ja Boeingin 787-9 Dreamliner, P-8 Poseidon -meritoimintakone ja Boeing 727 sekä 737 MAX 8.
Varsinkin matkustajakoneet esittelivät heti lentoonlähdön jälkeen normaalioperointiin nähden poikkeuksellista nousukykyä ja liikehdintää. Suorituskyvyn lisäksi näytösyleisö sai nauttia uuden sukupolven moottoreiden hiljaisesta käyntiäänestä.
Yksi näyttelyn tulevaisuuden ratkaisuista lennovarmistuspuolelta oli Saabin osastolla esitelty Remote Tower eli etätorniratkaisu. Ulkona oleva kamera- ja sensorimasto kuvasi ympäristöä Farnborough'ssa ja kuva siirtyi suoraan näyttelytiloissa olevaan lennonjohtopisteeseen. Mukana oli myös häiveteknologian etuja poistava Giraffe 4A AESA -tutka.
Voimakkaasti kasvava miehittämätön ilmailu oli myös vahvasti mukana kuten myös asejärjestelmien ja sensoreiden valmistajat. Avioniikan osalta uutuuksia esitteli mm. Thales, jonka Avionics 2020 -ratkaisu perustuu kosketusnäyttöihin.
Farnborough'n ilmailunäyttelyn yleisöpäivät ovat viikonloppuna 16.-17. heinäkuuta.
Farnborough FIA16 -ilmailunäyttely








Lue myös: