IAU antoi Paltalle 14. kesäkuuta esityksensä neuvottelutulokseksi. Paltan mukaan sisältö ei pyrkinyt aidosti ratkaisuun vaan pitkittää työriitaa. Paltan mukaan IAU:n ehdotus johtaisi yleisen työmarkkinalinjan ylittymiseen ja oli kokonaisuutena sellainen, ettei Palta voi sitä hyväksyä. IAU:n mukaan Palta uhriutuu vaikka se sai eteensä kompromissiehdotuksen työriidan ratkaisemiseksi. IAU painottaa, että työntekijöille työriita on taloudellinen kysymys. Lausunnossaan IAU toteaa, että jos vuosina 2021 ja 2022 toteuttamatta jääneitä palkankorotuksia ei huomioida tulevalla sopimuskaudella lainkaan, vaan ne toteutetaan Paltan vaatimalla tavalla, työntekijöiden reaaliansiot jäävät 4-5 % alemmalle tasolle kuin vuonna 2020, mikäli yleisen linjan mukainen palkkakehitys vastaa hintojen nousua tulevalla sopimuskaudella. IAU toteaa työriidassa olevan kyse rahallisesti samasta kokoluokasta kuin Finnairin toimitusjohtajalle maksettavan kannustinpalkkion verran. IAU:n mukaan työriita olisi siis ratkaistavissa vastaavalla rahasummalla. IAU toteaa kysymyksen olevan Paltalle periaatteellinen. Paltan mukaan lentoliikenteen palveluissa toimiville työntekijöille tulee kelvata tällä kierroksella sama palkankorotustaso kuin muillekin suomalaisille palkansaajille riippumatta aiemmin tehdyistä ratkaisuista. IAU toteaa tämän lisäävän vastakkainasettelua ja pitkittävän työriitaa.
|
|||